måndag 1 september 2008

12 skämslåtar, introduktion

Sällan eller aldrig skäms jag för att jag gillar en låt eller artist. Att dyrka något som alla andra avskyr är ju snarare coolt än skämmigt. Så att sätta ihop en lista över 12 skämslåtar var betydligt tuffare än jag trodde.

Vad är då min definition av en skämslåt? Jag vet inte riktigt. För numera känns det som att allting som man BÖR hålla sig borta ifrån blir helrätt bara på grund av just det faktum att det allmänt sett inte är bra grejer. Däremot att ha en lista med till exempel My Chemical Romance, Tomas Ledin eller Mika vore ju verkligen modigt och extremt skämmigt, men problemet där är ju att dessa artister verkligen ÄR genuin skit och inget man lyssnar på ens i hemlighet.

Så därför har jag valt att försöka hitta en balans mellan låtens pinsamhetsfaktor och hur bra jag faktiskt tycker att den är, och för att få en rättvis placering tänker jag ge varje låt två betyg mellan 0.0 och 10.0. Alltså: mitt eget betyg på låten och i vilken grad den faktiskt är en skämslåt.

Kriterierna för de låtarna jag valt ut till min lista är följande: 1. Jag måste tycka att låtarna är bra, och 2. De får inte vara helt OK att tycka att låtarna är bra.

Let's do this.

Inga kommentarer: