lördag 6 september 2008

12 skämslåtar - #5, #6

6. Tiffany - I Think We're Alone Now

Året var 1987 när Tiffany, 16 år gammal, slog igenom över en natt med "I think we're alone now". En av mina absoluta 80-tals-favoriter. Det speciella med den här låten är hur refrängen i all sin anspråkslöshet utför storverk. Kolla in Girls Aloud's cover på låten från 2006. Överraskande bra.





Mitt betyg: 8.5, Skämsfaktor: 7.0, Totalt betyg: 15.5


5. Bryan Adams - Summer Of 69

Jag har haft den här låten som ringsignal i ungefär två år. Olidligt underskattad. Lika stolt som Kanada säkert är över all sin indiepop ska de vara över Bryan Adams. "Everything I Do" och "Heaven" är andra favoriter. "Med en annan text hade det här lika gärna kunnat vara Springsteen" sa Fredrik Wikingsson och det ligger mycket sanning i det.



Mitt betyg: 9.0, Skämsfaktor: 7.5, Totalt betyg: 16.5

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, här är mina 2 cents:

Tiffanys låt är en personlig favorit! Riktigt bra!!!
James Blunt är däremot inte ens ok att ha på en skäms-lista. Jag är besviken.
Let your body decide var The Arks första låt, jag hade den på singel minns jag. Men, jag tycker ändå att It takes a fool to remain sane är deras bästa låt.

Sam Monroe sa...

Haha. Men det är ju det som är själva grejen med en skämslåt - att det inte är OK. Så i och med din besvikelse har jag på något sätt lyckats med mitt uppdrag, för själva meningen med den här listan är ju någonstans att avslöja mina DARKEST SECRETS... ;D