fredag 12 september 2008

12 skämslåtar - #1

1. Robbie Williams - Feel

"Feel" kom under en period när jag inte mådde speciellt bra (bubu) och det var flera saker med den låten som gjorde väldigt starkt intryck på mig. Först och främst identifierade jag mig väldigt mycket med texten och det kan jag i viss mån göra än idag. Varje textrad stämmer så otroligt bra in med hur jag mådde och kände just då. Textrader som "I sit and talk to God and he just laughs at my plans, my head speaks a language I don't understand" och "I just wanna feel real love, feel the home that I live in, 'cause I got too much life running through my veins going to waste" innebar en lindrande effekt för mig då.

Med tanke på mitt något komplicerade förhållande till den här låten (jag älskar den) är det är svårt för mig att avgöra huruvida det faktiskt är en bra låt eller inte. Men troligtvis är det inte det. Men pianot är väl fint? Eller? Jag har ingen som helst aning. Hur det än må vara så är "Feel" min skämslåt nummer ett, och det är inte för att den nödvändigtvis är en hemsk och jättepinsam låt, utan det beror snarare på kombinationen av påtaglig skämsfaktor och min egen uppfattning av den. Jag tycker helt enkelt att den är alldeles FÖR bra.

Och det faktum att något så banalt som en Robbie Williams-låt faktiskt betytt någonting för mig garanterar ju i princip en förstaplats på den här listan.



Mitt betyg: 10.0, Skämsfaktor: 8.0, Total poäng: 18.0

Inga kommentarer: