fredag 5 juni 2009

Jag har sett BOSSEN

För första gången i mitt liv har jag nu alltså varit på en Bruce Springsteen-konsert. Det är stort.

Hade jävligt kul med tre gamla polare som jag inte träffat på länge och vi tänkte att det var en god idé att käka på Steakhouse innan konserten.
Vi bestämde oss för att sätta i oss det dyraste som fanns på menyn vilket innebar varsitt HALVT KILO RÅTT STYCKE KÖTT och jävlar vad gött det var!
Notan hamnade på 2400 riksdaler. Hehe.

Sedan begav vi oss mot stadion och det var regnigt och kallt och jävligt men vi tryckte oss ganska långt fram och när Bruce och E-Street Band drog igång Badlands så glömde man bort kylan kan jag säga. Men all öl och nämnd köttbit gjorde att jag en bit in i konserten drabbades av huvudvärk och illamående och efter Born To Run, sista låten innan extranumren, fick jag spurta bort till bajamajorna och spy. Ha ha.

Men sedan mådde jag prima och avnjöt extranumren lite längre bak. Och det var kul att se showen från lite längre avstånd, man fick lite bättre perspektiv på hur stort allt var och hur jävla mycket folk det var. Otroligt mäktigt.

Så trots förutsättningarna (dåligt väder och råa halvkilos köttbitar som inte vill stanna kvar i kroppen) är jag sjukt nöjd. Det var en helt otrolig show och det känns framför allt stort och viktigt att jag har sett The Boss. Det här kan vara hans sista Sverige-runda, sånt vet man aldrig, så även om upplevelsen hade sina brister så är själva grejen att jag jävlar i mig har sett Bruce skitstort för mig. VIKTIGT!



Några tankar:
1. Det är så härligt att se hur jävla roligt Bossen verkar ha på scenen. Passionen och glädjen han visar är helt underbar.
2. Det var väldigt gulligt när han lät en sjuårig liten flicka sjunga refrängen i Waiting On A Sunny Day. Hon kunde texten! Imponerande.
3. Big Man Clarence Clemmons är SÅ COOL!
4. Max Weinberg har fullt upp med The Tonight Show with Conan O'Brien så bakom trummorna satt sonen Jay Weinberg. Riktigt duktig var han. Men att han lirar hårdrock i vanliga fall avslöjade han med ett par dubbeltramp-fill. Bara 18 år! Imponerande. Han är nog rätt nöjd med sitt sommarjobb.
5. Jag hade gärna velat höra Thunder Road, The River och No Surrender.
6. Så fort Bruce kommer till Sverige igen tänker jag vara där. Jag vill uppleva det här igen.
7. Han hade kunnat hoppa över Wild Thing. Förstår överhuvudtaget inte varför han ska hålla på med covers. Rockhistoriens bästa låtar har han ju skrivit själv.
8. Nils Lofgren ser ut som en helt död version av Bruce Springsteen.
9. Det är mäktigt vilken uppenbarelse Bruce Springsteen är. Vilken pondus, kraft och självklar närvaro han har. VILKEN MAN HAN ÄR!
10. Det finns nog ingen annan artist i hela världen som är lika folklig som kreddig.

Kvällens höjdpunkter:













Inga kommentarer: