måndag 1 juni 2009

11 låtar som ska spelas på min begravning - #7

7. Prince and The Revolution - Purple Rain

Det här är ytterligare en låt jag växt upp med. Så otroligt vacker är den. Jag vet inte om det finns en kärlekslåt som har en lika stark spirituell närvaro. Som att den är större än livet. Om jag var tvungen att bara välja en enda låt så är nog den här en av två kandidater. Men varför skulle jag behöva det? Det är ju MIN begravning vi snackar om. Jag väljer 300 låtar om jag vill.

Jag har lyssnat väldigt mycket på den här de senaste månaderna. Den ligger mig väldigt nära just nu av anledningar som jag inte tänker gå in på men texten och känslan låten förmedlar är ledmotivet till mitt liv just nu.

Historian Prince berättar i den här låten tror jag att ni förstår. Men det lila regnet då? Med "Purple Rain" tror jag att Prince, som alltid varit extremt troende, helt enkelt hänsyftar till himmelriket. Varför regnet just är lila har jag aldrig riktigt förstått men jag vet att det är Prince favoritfärg, att han ofta klär sig i lila och att han även har uppmuntrat sina fans att klä sig i lila på hans spelningar. Och efter lite google-arbete läser jag att det är sagt att lila är "the color of people seeking spiritual fullfillment". Jag läser också om att himmelriket ska ha sju nivåer med olika färger, där den högsta - där bara Gud befinner sig - är lila.

Han ville bara väl. Han ville ta henne till himlen.



I never meant 2 cause u any sorrow
I never meant 2 cause u any pain
I only wanted 2 one time see u laughing
I only wanted 2 see u laughing in the purple rain

Purple rain purple rain
Purple rain purple rain
Purple rain purple rain

I only wanted 2 see u bathing in the purple rain

I never wanted 2 be your weekend lover
I only wanted 2 be some kind of friend
Baby I could never steal u from another
Its such a shame our friendship had 2 end

Purple rain purple rain
Purple rain purple rain
Purple rain purple rain

I only wanted 2 see u underneath the purple rain

Honey I know, I know, I know times are changing
Its time we all reach out 4 something new
That means u 2
U say u want a leader
But u cant seem 2 make up your mind
I think u better close it
And let me guide u 2 the purple rain

Purple rain purple rain
Purple rain purple rain

If you know what Im singing about up here
Cmon raise your hand

Purple rain purple rain

I only want 2 see u, only want 2 see u
In the purple rain

Inga kommentarer: