onsdag 3 juni 2009

11 låtar som ska spelas på min begravning - #8

8. Rebekah del Río - Llorando

Känslan av att inte veta vad som är verklighet. Att resa in i sitt undermedvetna och vidröra en förnimmelse av att _INGENTING_ är vad det ser ut att vara.
Att.
Allt.
Är.
En.
Illusion.
En dröm.

Det är en av många känslor filmen Mulholland Drive, min absoluta favoritfilm, ger mig. Jag har sett den över 25 gånger och intermezzot på Club Silencio där Rebekah del Río sjunger "Llorando" är filmens nyckelscen och starkaste ögonblick i mina ögon. Jag behövde se filmen fem-sex gånger för att helt förstå den. Men man behöver inte förstå den. Den är ett konstverk. Och du behöver inte förstå ett konstverk för att älska det.

Rebekah del Río sjunger sin version av Roy Orbisons "Crying" med en sådan eld, passion och smärta att det är ofattbart. Och det är något mystiskt, abstrakt, övernaturligt med henne och hela filmen. Som att David Lynch använt sig att av ett stänk magi.

Jag ville först inte läsa Orbisons originaltext på engelska. Rebekah del Río's ord är så vackra och jag ville inte bli besviken på dem. Kanske skulle magin försvinna. Men jag kunde inte låta bli och jag blev inte besviken. Texten handlar om det väldigt speciella ögonblicket när man konfronteras med en gammal olycklig kärlek. En blick, en beröring, några ord och sedan är hon borta - igen. Och man är på samma ställe som den dagen man fick sitt hjärta krossat. Den förskräckliga känslan av att all tid, månader eller kanske år, av sorgearbete gått förlorad. Alltså - Olycklig kärlek och krossade drömmar - Mulholland Drives tema - och cirkeln sluts.

Den första videon är bara själva sångnumret och den andra är hela Club Silencio-scenen.






Yo estaba bien por un tiempo,
volviendo a sonreír
Luego anoche te vi
tu mano me tocó
y el saludo de tu voz
Y hablé muy bien de tu
sin saber que he estado
llorando por tu amor (x3)
Luego de tu adiós sentí todo mi dolor
Sola y llorando,
llorando (x3)
No es fácil de entender
que al verte otra vez
Yo seguiré llorando

Yo que pensé que te olvidé
pero es verdad es la verdad
que te quiero aún más,
mucho más que ayer
Dime tú qué puedo hacer
no me quieres ya
y siempre estaré
llorando por tu amor (x2)
Tu amor se llevó
todo mi corazon
y quedo llorando
llorando (x5)
por tu amor

Inga kommentarer: