söndag 7 december 2008

En full indian

Jag skrev en artikel tidigt imorse som jag blev nöjd med. Den är LÅNGT ifrån språkmässigt felfri men jag kom in i något slags kreativt rus och texten skrev mer eller mindre sig själv.

Det krävs enorm ansträngning för mig att hitta skrivlust och inspiration men när jag väl kommer igång händer det ibland att orden bara flyter ur fingrarna på mig och imorse var ett sådant tillfälle. Som sagt, det är inte det mest välskrivna jag presterat, men som det känns just nu min personliga favorit av de texter jag skrivit för SvenskaFans. Gillar hur jag fick in slutklämmen.

Den här responsen, från en person jag verkligen respekterar, var väldigt rolig och gjorde mig väldigt glad:

"Tack för härlig införrapport Sam, du skriver som en full indian. Men på ett bra sätt. För att inte säga briljant.

Tycker mig ana litterära kvaliteter som, om de vässas, skulle kunna räcka till att göra karriär på."

Det känns för övrigt helt vansinningt att 1323 personer har läst artikeln under det knappa dygn den legat uppe.

* * *

Jag har nu sammanställt en preliminär lista över 50 tänkbara album på 2008 års årsbästalista. Fler plattor lär tillkomma och flera på listan har jag bara lyssnat på typ en gång. Men det känns som att jag börjar få lite perspektiv på skivåret 2008 nu. Har tidigare kännts som en enda röra. Man kan i alla fall utan vidare konstatera att det har varit ett jävligt bra dubstep-år, ett ganska ynkligt metal-år men på det stora hela ett musikår helt i klass med makalösa 2007.

* * *

Jag jobbade med Bossen i donkenhögtalarna idag. Born To Run-plattan. Det gav mig ett själsligt lugn. På allvar. Jag jobbade bättre än någonsin. Night, Jungleland, Thunder Road.. Åh, jag älskar den skivan.

Arcade Fire lyssnade vi på också. Funeral är ett mästerverk, precis som vanligt.

Ni kanske märker att jag försöker utbilda mina medarbetare i god musiksmak. Det går framåt. Hjulafton rullar på.

* * *

Besvärligt. Känslor och hela den biten. Men jag sysslar inte med ångest. Inte längre. Jag konstaterar min misär och går vidare mot nya nederlag. Men ångest har jag lagt åt sidan. Jag är en full indian.

* * *

ANGRY



* * *

- If you followed me here, how did you contrive do be here before me?

- I followed you very fast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad sugigt med hela den här relationsbiten... Jag kommer hem den 19:e. Är du i FImpen nåt? Ska vi ses?
Puss