torsdag 2 oktober 2008

Därför vinner Sevilla La Liga

Returmatch borta mot Salzburg idag. Lär väl sluta 1-1. Österrikarna tar ledningen i första halvlek och försöker trycka på för en kvittering mot ett "skakat" Sevilla innan Chevagol avgör dubbelmötet med en vacker frispark i 72:a minuten. Förmodligen blir det så.

Ett trevligt besked är att Renato är tillbaka från sin skada och tar därmed plats i Jimenez trupp till matchen i Österrike. Det är ju bevisligen fullständigt meningslöst att tippa Manolos startelvor numera så därför tänker jag inte göra det, men såhär hade jag formerat laget idag:

Palop
Crespo, Prieto, Escudé, Adriano
Navas, Fazio, Romaric, Acosta
Chevantón, Kanouté


Adriano ger jag en chans att briljera som vänsterback, Fazio och Romaric får tugga på centralt på mitten och Acosta är jag väldigt sugen på att se mer av. Fernando Navarro, Squillaci och Maresca kan få vila upp sig inför Bilbao på söndag. Vi ska klara oss utan dem ikväll. Renato, De Mul och Konko vill jag se som inhoppare.

* * *

Sevilla rullar på rätt bra utan Juande Ramos. Men hur går det för Juande?

* * *

Som det ser ut i inledningen av årets säsong har vi en förmåga att klara ut kniviga situationer. Vi fixade tre poäng mot Sporting Gijón trots tvåmålsunderläge i första halvlek. Det hade vi inte klarat ifjol. Vi tog en bortaseger mot Atlético efter en insats präglad av disciplinerat försvarsspel och stort hjärta. Tveksamt om vi hade klarat det ifjol mot motsvarande motstånd. Samtidigt känns det som att samtliga spelare kämpar för varandra på ett annat sätt i år, och framför allt - Ingen vill vara någon annanstans än i Sevilla.

Fjolåret var ett kaos och ett splittrat Sevilla kunde inte nå upp till sin fulla potential. I år finns en helhet. Det finns glöd, passion och kompanjonskap. Därför tror jag att det här laget kan vinna ligan i år.

* * *

Och så har vi ju Enzo Maresca.

* * *

Det är väl egentligen ingen lysande idé att haka upp sig. Men jag kan inte släppa Jimenez laguppställning i derbyt. Sannolikt hade han en tanke med den men hur jag än försöker kan jag inte hitta någon logik. Kanske ville han ge sken av att Sevilla är ett lag utan givna stjärnor. Ett kollektiv där alla spelare är lika viktiga och där alla har samma möjlighet att spela de viktigaste matcherna. En fin tanke isåfall, men inte realism för mig. Bandet Kent hämtar inspiration till sina texter från Stefan & Krister lika lite som man bänkar nyckelspelare i El Derbi.

* * *

Om man gillar Sevilla gillar man förmodligen bra fotboll, och med all säkerhet också bra musik. Pröva Friendly Fires.



* * *

Vamos mi Sevilla!

Inga kommentarer: