torsdag 10 september 2009

They call her One-Eye

Titta på den här bilden. NASA har tydligen någon ny slags kamera. "This panoramic view of a colorful assortment of 100,000 stars residing in the crowded core of a giant star cluster". Förstår inte riktigt vad det betyder, men det är vackert!

















* * *

På tal om vackert. Det här är Christina Lindberg.






















Idag är hon djurrättsaktivist och journalist, men en gång i tiden var hon modell, utvikningsbrud och porrskådis. Hon var bland annat med i kultklassikern Thriller - En grym film från 1974 som är den största inspirationskällan till Tarantinos Kill Bill-filmer. Lindberg spelar en traumatiserad, stum ung flicka som blir utnyttjad, misshandlad och våldtagen. Alla pengar hon tjänar som prostituerad lägger hon på vapen, avancerad bilkörning och karatekurser, för att få sin hämnd.



Filmen är rå och otäck, och var extremt kontroversiell på sin tid, men samtidigt har den en glimt i ögat. Rekomenderas verkligen! Trailern här ovan är dubbad till engelska, men givetvis är det det svenska originalet som gäller.

* * *

Souk-gallerien töms. Känns vemodigt. Har tittat in där flera gånger i veckan sen jag flyttade till Stockholm. Snett över gatan expanderar H&M med en dubbelt så stor lokal. Känns inte lika kul. Vila i frida Souk.

* * *

Och apropå segern mot Malta - Det finns inga snabba spelare i Sverige! Barcelona har också långsamma spelare på mittfältet - men de har Messi och Henry på kanterna, vi har Holmén och Elm. Duktiga mittfältare, men inga rakter precis. In med Bajrami! Malta gjorde det visserligen bra och lurade in Sverige i deras tempo, men kom igen - Självmålet som frälste Sverige gjordes av en maltesisk brevbärare. Vi ska vara på en helt annan nivå.

VM-kvalets snyggaste mål gjordes av Vincenzo Iaquinta i ett pånyttfött Gli Azzurri.

* * *

Den här September-kvällen har varit otroligt fin. Citerar min mosters facebookstatus: "Marie Olofsdotter wants to marry September. Do you suppose October would get jealous if she did?"
Min moster Marie skriver väldigt vackra små statusuppdateringar. Hon är en Facebook-poet! Hon bor i Minneapolis, Minnesota, och jag tänker åka över och hälsa på snart.

* * *

Hela jäkla The xx-plattan gör det för mig. Sensommarens vackraste album. Säger inte mer, lyssna istället:




* * *

Funderar över att börja kolla The Wire. Har helt missat den serien. Ska vara bra alltså?

* * *

Jag vann kriget mot bananflugorna! Ställde ut glas med vatten, vinäger och diskmedel och de små asen lockades dit och drunknade! Moahahahaha. De fascinerar mig, dessa bananflugor. Var tvungen att läsa om dem i en halvtimme på wiki. Kan rätt mycket om dem nu. Bland annat var de de första levande varelserna som skickades ut i rymden, närmare bestämt av amerikanarna 1946. Numer skickar man upp C.Fuglesang. Same same, but diffrent.

* * *

Läser igenom alla mina gamla twitterinlägg och facebookuppdateringar. Vilka minnen. 2009 var året då jag vågade vara allvarlig, och inte bara vitsig, utan att bry mig om reaktioner. Jag har slutat försöka måla upp en bild av mig själv som något jag inte är.

* * *

Ha, ha, joråsatte bara för att jag skrev att bloggen skulle vila så kom det här av sig självt. Så kan det gå. Nä hörninini nu tar jag och tittar på Hannah & her sisters.

* * *

Avslutar med att säga - Välkommen ut i friheten, Michael Shields! Det var tamejfan på tiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog