fredag 11 september 2009

2008 års 50 bästa album - #26. The Dodos

26. THE DODOS - VISITER



















Freak-folk hit och freak-folk dit, kalla det vad du vill - The Dodos är två snubbar från San Fran, en på sång/gitarr och en på trummor, som spelar vacker musik. Konstnärlig, lite psykedelisk, väldigt bohemisk. Symbiosen av Meric Longs ljuvliga harmonier och Logan Kroegers frenetiska trumslagarkonst låter som en tapper, passionerad enmansorkester på en bortglömd gata i en hektisk storstad. "Fools" är kanske - och med betoning på kanske för detta är en mycket oreflekterad slutsats - 2008 års bästa låt alla kategorier. Jag. Älskar. Den.

"You come to me out of a dream
And you run around like you just can't be
'cause your mind is filled with fantasies
And it makes me laugh and it comforts me
But my love stays undeclared

You give me your insanity
But I think it might be vanity
'cause you want what you can't have for free
And you don't know what it means to me
So my love stays undeclared"

(Undeclared)



Mina tre favoritspår från "Visiter":

Fools
Jodi
The Season

2 kommentarer:

jonathan sa...

se där! trevligt trevligt, man att det finns 25 som är bättre ställer jag mig lite frågande till..
men det är ju inte min lista det här och det ska gudarna veta!

Sam Monroe sa...

haha, jävlar så bra den är den här rackarn. såg att de precis släppt en ny också, den får man allt ta och kika på! dåså..de 25 bästa kvar.. ;)