tisdag 15 september 2009

10 låtar som varit viktiga för mig under 2009 - del 2 av 2

5. Pony Pony Run Run - Hey You

"Hey You" blev soundtracket till min semester. Allt som oftast var det den här lilla älsklingen till låt jag hade i öronen när jag låg på stranden i somras. Den underbara videon höjer låten ytterligare ett par snäpp och något säger mig att jag kommer återkomma till den här många somrar framöver.



4. Florence Valentin - Spring Ricco

En helt grym text som jag pratat lite om tidigare i bloggen. Florence Valentin har fått in kött och känsla och budskap i sina berättelser utan att ställa sig ovanför det de berättar om. Låten är en pampig Dexys Midnight Runners-minnande pophit och är bandets egen "Like a Rolling Stone" på en platta som gör Florence Valentin till Sveriges bästa band. Ja, efter Silverbullit då förstås.



3. Cass McCombs - You Saved My Life


Det är som att Cass viskar låttiteln som om han inte riktigt vågar säga orden rakt ut. Han får inte, vågar inte, bör inte. Men han känner så och kan inte låta bli. Och det är precis de orden och precis den känslan som jag identifierar mig så starkt med med. Det finns så mycket längtan och ambivalens i den här låten och fan vad vacker den är.



2. [ingenting] - Halleluja!

Märkliga saker har hänt mig i anknytning till den här låten - en låt som bara växer och växer och växer. Det är som att Håkan Hellström och Muse skrivit låten tillsammans en sen natt efter att ha lyssnat några gånger för mycket på Kents första platta - för att sedan låta den spelas in av E-Street Band med [ingenting]s egen lysande, sällsynt unika, Christopher Sander på sång. Och så till det riktigt stora - t e x t e n. Den är HELT PERFEKT. Kalla den andlig, spirituell, religiös eller vad du vill. Men den sätter fingret på så många, för all dell enkla, men episka sanningar. En _MAGNIFIK_ svensk popsång och ingen text har gjort starkare intryck på mig än den här på väldigt väldigt länge. Ett anthem.

Det jag får ska jag ge tillbaka
Allting jag äger ska jag försaka
Det krävs ingenting för att känna sig fri
Man måste vara fattig för att vara rik
Allting jag lärt mig ska jag glömma bort
Det jag ser kommer jag glömma bort
Man måste va en idiot för att kalla sig klok
Man måste vara liten för att vara stor

Halleluja!

Varje steg är ett steg tillbaka
Varje ord är en hopplös dröm
Man måste tiga för att vara sann
Men man måste tala för att ha en chans
Allting du har lärt dig ska du glömma bort
Det du ser kommer du glömma bort
Du måste va en idiot om du kallar dig klok
Du måste vara liten för att vara stor

Halleluja!

Och när jag slutar tänka börjar jag förstå
Att Gud inte bryr sig om hur rakt jag kan gå
Så länge jag går, går jag i änglarnas spår
Så länge jag lever dricker jag ur djävulens skål
Så länge mitt hjärta slår...

Halleluja!





1. The Sound Of Arrows - Into The Clouds

Ett av 2009 års hittils mest magiska ögonblick för mig var när jag såg den här videon första gången. Och ok - jag erkänner - jag gjorde den här listan till stor del för att jag ville visa den här för er. Det är svårt att förklara varför jag tycker att det här är så bra. Det är det drömska, det magiska, det filmiska, det tidlösa. Den är förtrollande! Och jag ser sanslöst mycket fram emot debutskivan som lär komma under hösten. Det är som att jag, utan att jag vetat om detm har väntat på den här låten i åratal. Stockholms The Sound of Arrows - lägg det namnet på minnet - har gjort, och jag tror inte jag överdriver nu, en av 2000-talets bästa låtar.

Nothing can stop us, If we stick together

The Sound of Arrows - Into the Clouds (Music video) from The Sound of Arrows on Vimeo.

2 kommentarer:

jonathan sa...

men nu däremot!
hey you gillar jag riktigt riktigt mycket! "wish I were young enough. I wish you were made just for me" -fantastiskt! den här har jag lyssnat massor på i sommar. (efter tips från dig) som du säger den hade inte varit densamma utan videon.. Spring ricco är ju en Riktigt jävla hit! asbra! svängig som tusan! Love är så attans skön, på popaganda så började de spelningen med den här låten, det blev värsta draget från första trumslaget. jag har verkligen blivit kär i Loves "stockholmförorts-texter" han skildrar det på ett, jag vet inte, fint sätt, ett skönt sätt. lagom romantiskt för man känner fortfarande av "verkligheten" i dom. You Saved My Life var en riktigt fin sång, ska absolut lyssna mer på, den kan jag verkligen tycka väldigt bra om!
När jag hörde halleluja första gången så fattade jag inte storheten, tyckte inte alls om den. men när jag hörde den spelas live på popaganda så förstod jag. Helt fantastisk text, så jävla enkel och kanske klychig men helt underbar och så sann! underbar sång, älskar den!! kommer garanterat vara med högt på min lista när året är över. sen har vi då Into The Clouds.. vet inte vad jag ska säga, jävligt pampig video! kan förstå att du gillar den här sången, själv så tycker jag att den är "helt ok", eller nej, den är bättre än så men jag stämmer inte riktigt in i din hyllningskör (som verkligen inte är liten). jag gillar verkligen pampigheten, den är riktigt mäktig. sen den där sköna "svenskelectropop/cocacola nation-rösten" gör sig väldigt bra!
skön lista, kul som tusan!!

jonathan sa...

många inlägg blir det, men en sak till. Sibille Attar, "körsångerska+" i ingenting har ju en helt fantastisk röst, kommer ju inte fram riktigt här men helt otrolig, jag blev lite kär i henne på spelningen jag såg, hon va hur härlig som helst!! och jag kommer ihåg när ingenting var med i "lantz i p3"(tror jag det var då), typ 06 tror att det var "lisa sa" som precis hade börjat spelas på radion. Det var hur som helst kristian luuk som var programledare och han hade felix herngren som sidekick, (en fantastisk kombination). det var jätte roligt för felix kunde inte släppa att han tyckte att bandnamnet var asdåligt, på riktigt asdåligt! han tjatade hela intervjun om att de borde byta, kom med nya namnförslag, hånade och höll på, det var riktigt skoj!