torsdag 21 maj 2009

En regnbågsfärgad våg

Jag har drivit mig själv ut ur min kropp.
Jag vet inte riktigt när det hände.
Det är en lång process med oklar startpunkt.
Självkänsla och självförtroende betyder ingenting.
Integritet och värdighet betyder allt.
Känslan av att inte vara kvar i livet.
Känslan av att det inte spelar någon roll.
Känslan av distansen.

Driv er själva ut ur era kroppar.
Om du inte förstår.
Gå omkring bland alla människor.
Med musik i hörlorar.
Du kommer se på omgivningen genom känslan du får av musiken.
Det är så den känns.
Distansen.
Driv er själva ut ur era kroppar.
Ställ dig ovanför.
Ställ dig bredvid.
Gå omkring bland människorna.
Lyssna på Seven med Fever Ray.
Eller precis vilken låt som helst.
Men inte Malena Ernman.

Din kropp är bara själens transportmedel.
Den betyder ingenting.
Driv dig själv ut ur din kropp.
Om du inte kan, gå omkring bland människorna.
Med hög musik i hörlurar.
Du kommer se på omgivningen genom känslan du får av musiken.
Det är så den känns.
Distansen.

Jag har drivit mig själv ut ur min kropp.
Jag vet inte riktigt när det hände.
Det är en lång process med oklar startpunkt.
Självkänsla och självförtroende betyder ingenting.
Integritet och värdighet betyder allt.
Känslan av att inte vara kvar i livet.
Känslan av att det inte spelar någon roll.
Känslan av distansen.

* * *

Fotboll.
En speciell plats.
Helt befriat från alla mina sorger.
Helt befriat från mitt känsloliv.
Fotboll är en oas som inte påminner mig om allt jobbigt, allt jag måste göra, allt jag vill bort från.
Musik och film låter mig inte fly.
Musiken sitter i mina nervtrådar, filmerna handlar om mig.
Men inte fotbollen.
Fotbollen befriar mig från känslor i 90 minuter plus övertid.

* * *

Jag gav dig något du inte ville ha.
Jag är en vampyr.
Jag suger och spyr.
Låt mig komma in.
Jag vill bli din.
Hela världens hunger samlad i mig.

Vad vill du?
Men kom då.
Jag är ju här och väntar på dig.
Såg att det lyste.
Hörde musik.
Just där och då tog jag det som en invit.
Men din blick var mörk och märklig.
Jag fatta allt och ingenting.
Där stod ju du som alltid skulle vara min.
Du såg exakt lika påkommen ut som du var. Men ärligt talat var det skönt med ett dåligt svar.
Hela världen är så underbar bara man får ett svar.

Vad jag bryr mig om nu är att få ut dig ur huvudet.
Att aldrig ge hela hjärtat för kärlek igen.
Vad jag bryr mig om nu är att du kallar på mig.
Även om jag inte kommer tillbaka till dig.

Aldrig rätt tid.
Aldrig rätt plats.
Det kommer aldrig finnas något som heter rätt tid rätt plats.

Jag gav dig något du inte ville ha.
Jag är en vampyr.
Jag suger och spyr.
Låt mig komma in.
Jag vill bli din.
Hela världens hunger samlad i mig.

Jag ser tillbaka på mörka moln som heter ånger sorg o skam.
De kanske krossar mig en dag men till dess var det jag som vann.

Aldrig rätt tid.
Aldrig rätt plats.
Det kommer aldrig finnas något som heter rätt tid rätt plats.

* * *

Jag är en människa som alltid kommer sträva efter att bete mig värdigt.
Jag vill vara en ambassadör för mig själv och det jag tror på.
Jag är en sån som sträcker ut en hand åt motståndaren, är vänlig mot främlingar och gärna tänder ljus för mina fiender.
Jag kommer alltid bete mig så värdigt jag kan för jag har en känsla i kroppen som säger att allt det vi gör i vår vardag försvinner upp i himlen i en väldig regnbågsfärgad våg och kommer sedan tillbaka till oss.
Det gör mig inte till en bättre människa, men det gör mig mänsklig. Det ger mig ett värde. Det gör mig till den jag är.

Inga kommentarer: