söndag 31 maj 2009

11 låtar som ska spelas på min begravning - #5

5. Mastodon - Iron Tusk

Efter ett par ballader är det dags att ruska om mina kära begravningsgäster. När jag resonerade fram och tillbaka mellan olika låtar för att få fram den här listan bestämde jag mig för att jag ville ha med minst en metallåt. Hårdrock, punk och metal var det som gav mig en identitet när jag var liten och det är fortfarande, och kommer alltid vara, en stor del av min musikkonsumtion. Jag funderade länge på om jag skulle ha med något med barndomsfavoriter som Iron Maiden, Slayer, Black Sabbath, Pantera, Megadeth eller Metallica. Men nostalgi finns det redan gott om på den här listan.

Istället får det bli "Iron Tusk" med Mastodon. Mastodon, menar jag, är världens bästa metalband idag. Det som gör Mastodon så bra är att de har allt: förtrollande vackra gitarrharmonier, världens i särklass (ja, i särklass) bästa trummis Brann Dailor (lyssna på trumfillet ca. 2:08 in i låten), blinkningar till 70-talets tungrock och framför allt - de lyckas kombinera sin överlägsna skicklighet med vad musik handlar om: känsla och energi. Bandet balanserar influenser från hardcore- och punkscenens opretentiösa hänsynslöshet med tekniska progressiva finesser som inget annat band gjort före dem. Balansen mellan det vackra och det brutala är perfekt.

"Iron Tusk" är en våldsam vansinnesfärd och höjdpunkten från 2004 års "Leviathan" - kanske den bästa metalplattan som någonsin gjorts. Klicka på taggen "Mastodon" om ni vill ha mer.



Straight line
Feel it burst liver and lung
Long and strong
'Til she spills her black blood
Center down
Vast the head body and tail
Shatter life
Physeter catodon

Culture vulture
Elephant graveyard
Culture vulture

Engage monster
Wreaking vengeance
Assault with all martial rage
Sail on

Inga kommentarer: