tisdag 26 maj 2009

11 låtar som ska spelas på min begravning - #3

3. Robbie Williams - Feel

Skratta ni bara.
[ni skrattar]
Skrattat färdigt?
Inte?
Nähe.
[.....]
Nu då?
Okej, säg till när ni är klara.
[.....]
Så. Tack.
Ok, såhär är det, ni kanske trodde att den här listan skulle innehålla en massa coola hippa indielåtar med obskyra band som ingen känner till? Ha ha ha. Glöm det. Det är såhär det kommer se ut. Ostigt, nostalgiskt, mysigt och okultiverat. Jag lyssnar på en massa konstigheter inom en massa konstiga genres MEN de låtar som kommer spelas på MIN BEGRAVNING kommer vara de som varit viktigast för mig och som väcker den där varma mysiga nostalgiska känslan. Känslan av att vidröra sin barndoms drömmar. Jag gör inte den här listan för att imponera på någon, då hade den sett helt annorlunda ut, jag gör den PÅ RIKTIGT med låtar som betyder något för mig, och inte för att måla upp någon slags modifierad osann bild av mig. Och för många år sedan mådde jag förskräckligt jävla dåligt av olika anledningar. Jag gick omkring i ett slags psykosliknande inferno av känslolöshet och meningslöshet och mycket av den här tiden har jag förträngt. Och mot slutet av den här perioden rullade "Feel"dygnet runt på varje tv- och radiokanal. Och jag identifierade mig med texten något oerhört. Den gav mig tröst. Lindring. Robbie Williams kände som jag och den här låten var en liten del av min återuppbyggnad.



Come on hold my hand, I wanna contact the living
Not sure I understand, this role I've been given
I sit and talk to God, and he just laughs at my plans
My head speaks a language, I don't understand

I just wanna feel real love, fill the home that I live in
Cause I got too much life, running thru my veins, going to waste
I don't wanna die, but I ain't keen on living either
Before I fall in love, I'm preparing to leave her

Scare myself to dead, that's why I keep on running
Before I've arrived, I can see myself coming
I just wanna feel real love fill the home that I live in
Cos I got too much life, running thru my veins going to waste
And I need to feel, real love in the life ever after, I can not get enough

I just wanna feel real love, fill the home that I live in
I got too much love, running thru my veins, to go to waste
I just wanna feel real love, in the life ever after
There's a hole in my soul, you can see it in my face, it's a real big place

Come on hold my hand, I wanna contact the living
Not sure I understand, this role I've been given
Not sure I understand, not sure I understand
Not sure I understand, not sure I understand

2 kommentarer:

jonathan sa...

Jag tänker på dig varje(!) gång jag hör den här låten. Den här låten är verkligen "-samuel!" för mig. Jag kände dig tillräckligt väl då, tror jag, för att förstå hur mycket du kunde identifiera dig med den texten och hur "perfekt" den passade in i ditt liv, till dina tankar..

Sam Monroe sa...

vad kul! jag minns att jag spelade låten för dig och emma sköld en gång hemma hos mig i ett försök att påvisa låtens, eller främst textens, briljans ;)