måndag 24 november 2008

The Unholy Alliance!

Precis hemkommen från The Unholy Alliance. Slayer och Mastodon - två band jag älskar och enligt mig världens två bästa metalband. Köpte biljetten tidigt imorse mest för Mastodon. Har sett Slayer tre gånger tidigare men aldrig Mastodon.

Därav tilltog en enorm besvikelse när jag väl framme vid annexet och inser att jag missat första halvan av Mastodons spelning. Att de skulle gå på som tvåa, efter Dr. Livingdead, visste jag, men inte att det skulle börja spela redan strax efter sex!!

Hursomhelst lyckades jag koppla bort stora delar av min besvikelse och njöt verkligen av konsertens sista halva. Avslutningen med Iron Tusk och March Of The Fire Ants var MÄKTIG. Och det kändes jävligt värdefullt att få se Brann, Troy och Brent IRL (De var en trio ikväll, Bill har avbrutit turnén pga sjukdom). Mastodon är ett av få band som jag likt en fjortis känner stark idoldyrkan inför.

Sedan var det dags för Amon Amarth och de var faktiskt en aning bättre än jag trodde. Jag var övertygad om jag skulle hata dem men de gjorde ett ganska ok intryck. Alltså: Jag tyckte inte att de var BRA men de ÖVERRASKADE mig en aning med att INTE vara fullständigt ODUGLIGA.

Därefter intog Trivium scenen och de gjorde precis vad jag hade förväntat mig - sög kuk alltså. Jag träffade på en gammal finspångsbekanting, vilket var trevligt, och vi diskuterade vad man skulle kunna kalla Triviums "musik". Vi kom inte precis fram till något. Men vad vi har att göra med är någon slags plastig, poserande fjortis-thrash med överblivna Edguy-refränger. VM i skitmusik vanns alltså ikväll av Trivium. Grattis killar!

Slayer däremot var, precis som alltid, storslaget jävla briljanta. När de satte igång Angel Of Death efter typ en halvtimme tänkte man ju att det började lida mot sitt slut...då rev de av HELA reign in blood!! Världens bästa metalplatta genom alla tider. Eller världens bästa 30-minuters-låt snarare. En jävla saga.

Dave Lombardo spelade för övrigt fel precis i början av andra versen i Reborn. Tom Araya började garva och det såg ut som han tänkte ungefär: "vi har lirat den här låten i 22 år men den jävlen kan den fortfarande inte".

I min upphetsning köpte jag tre t-shirts utav bara farten och min Mastodon-besvikelse släppte ganska snabbt. Det jag trots allt såg var magisk och nästa år är de tillbaka med en ny platta och lär säkerligen komma tillbaka. Räkna med mig då.
















Inga kommentarer: