onsdag 30 december 2009

2008 års 50 bästa album - #1. DJ/Rupture - Uproot

1. DJ/RUPTURE - UPROOT























Jag älskar, och kan inte leva utan, musik som får mig att drömma mig bort. Bort från isande kyla, trånga ettor, dålig mat, jobb och tvättider. Musik får mig att för en stund bli omedveten om min fysiska närvaro. Och DJ/Ruptures magiska Uproot-mix är det perfekta redskapet för just det ändamålet.

Uproot är från början till slut en fullständigt breathtaking experience (kommer inte på något bra sätt att beskriva det på svenska) och för mig personligen är det här det solklart bästa dubstep-albumet någonsin, även om rubriceringen dubstep vore att i viss mån förringa Uproots storhet. Uproot är en ljuvlig och fantastiskt fantasifull genrekavalkad där vacker electronica, suggestiva dubstep-rytmer, tung sträv garage, psykedelisk reggea och till och med en helt otrolig passage med klassisk musik sammanstrålar i en fängslande enhet. En vacker minimalistisk resa som låter så jävla organisk och levande att man knappt kan förstå att musiken skapats i en dator. Det låter snarare som ett naturfenomen.

Och för att återknyta till min inledningstext inför den här listan (som jag skrev i JULI, shit alltså - den här nedräkningen tog NÅGOT längre tid än jag räknat med), så har det förstås varit en mycket svår uppgift att göra en lista av de, faktiskt flera hundra, skivor jag lyssnat på och tyckt om från 2008. Men det som till slut fick mig att inse vilken platta som skulle toppa listan var en egentligen ganska enkel sak. Nämligen: Uproot är den skiva som jag, faktiskt överlägset, lyssnat mest på av alla de skivor som släpptes förra året. Jag upplever en magnetisk dragningskraft till den och jag kan inte tröttna på den. Det säger någonting. Och svårare behöver det inte vara. Den musik som vi återkommer till gång på gång på gång, utan att vi kanske egentligen ens är medvetna om det, måste nog vara den som ligger oss närmast.

Uproot är - alltså - höjdpunkten på ett GALET imponerande musik-år och jag uppmanar samtliga, ja ALLA, som läser detta att släcka ner, höja volymen och ge Uproot en timme av din tid. Det är en, i sin allra genuinaste bemärkelse, musikupplevelse. För mig är Uproot meditation, terapi och ren njutning på en och samma gång och kanske det allra vackraste i musikväg på väldigt många år.

Det här är den enda skivan på listan där jag inte vill utse några favoritspår. Den ska uteslutande lyssnas på som en helhet.

Uproot på Spotify

Inga kommentarer: