måndag 13 juli 2009

John Connor

John Connor
gör mig lugn
ikväll

Black metal
gör mig lugn
ikväll

Imorgon vill jag sola

Och äta

Mat
gör mig lugn

Vi var på bio
Vi såg nya Terminator

Kanske kan man bara färdas genom tiden på film
Det förefaller otänkbart att kunna göra det i verkligheten
Men på film går det
Jag gillar det
Tänk om
Tänk om
Tänk om
Tänk om vi färdas genom tiden hela tiden
Tänk om
ALLT
är en film
En bioföreställning som producerar illusioner av nya bioföreställningar
Precis som att min ångest alstrar egen ångest

Kanske finns vi trots allt på riktigt
Precis som Reider Dahlén
Och ett monster som härjar i en bukt
Kanske finns vi trots allt på riktigt
Som Pontus Gårdinger
Och Averell Dalton
Kanske FINNS VI
Precis som Malou von Sivers, Loch Ness-odjuret, Lorenzo Lamas, Quick Draw McGraw och
precis
som
ett
monster
som
härjar
i
en
bukt
Kanske händer allting vi ser
Kanske är det dumt att tvivla på sin existens
Kanske vinner man ingenting på det
Kanske - KANSKE - är det bara våra drömmar som lever
Kanske - KANSKE - är vi döda när vi är vakna
Kanske - K A N S K E - möter vi verkligheten när vi somnar

Kanske är allt annat en inspelning
Kanske blir vi spöken när vi somnar
Kanske har jag missbrukat ordet kanske

When doves cry
Om två människor som vill varandra väl
Men som bråkar
Som dödar varandra

When
Doves
Cry

Jag älskar den låten

Om två människor
Två vackra människor
Som dödar varandra

Snälla
Döda mig inte

Universum pekade på mig

MEN

Tänk
Om
Allting
Redan
Har
Hänt

Ser ni det lila regnet?

Kulisserna?

Ser ni kulisserna?

Ni
Ser
Väl
Att
ALLT
ALLT
ALLT
ALLT
ALLT
ALLT
Är
Kulisser?

Tänk
Om
Universum
Pekar
Ut
Dig

Jag sörjer inte längre
Men jag saknar

Skinn och svett
Ben och hjärta
Dina händer smakar salt
Jag längtar efter dig

Jag
längtar
efter dig

Tänk om ingenting dör
Tänk om
INGENTING DÖR

Tänk om allt dör
TÄNK OM ALLT DÖR

HÖR NI DET?
ALLT KOMMER ATT DÖ
Mamma, hjälp

Men tänk om ingenting dör
Eller ännu värre
Tänk om allt utom Daniel Lindström dör
Det vore typiskt

T Ä N K
O M

TÄNK
OM
ALLT
ÄR
EN
FILM

Förinspelat

Blixtrande stolthet > svart skam

Tänk
om
ingenting
dör

Tänk om allt är en film

_Tänk om_

TÄNK
OM

Tänk om
tänk om
tänk om
tänk om
tänk om

Allt
Redan
Har
Hänt?

Tystnad
Tystnad
Tystnad
Tystnad

Hud
Puls

Värmen av din puls
Jag behöver värmen av din puls
Jag behöver din hud och värmen av din puls

Var tyst
Var tyst
Jag är tyst
Vi är tysta
Nu är vi tysta
hemma igen
Var tyst
Var tyst
Jag kan inte vara tyst

För 100 år sedan
bloggade jag inte
För 300 miljoner år sedan
bloggade jag inte

ELLER?

Det finns ingen tid till att vara försiktig

Så kändes det då
Så känns det nu

Älska mig eller skjut mig

Jag kommer från framtiden
Som en snäll terminator
Som en terminator som inte vet om att den är en terminator

Jag är ingen robot
Men under min hud döljer sig en mördarmaskin från framtiden

Jag känner mig som en människa
Mitt hjärta slår

Smärta
Tårar
Rädsla

GLÄNSANDE BLIXTRANDE LYSANDE STOLTHET
>
SVART SKAM

Jag
är
ingen
robot

EN MASKIN, BABY, EN MASKIN

?!!?!

Hur kan jag vara en människa när jag är gjord av metall?
från framtiden?
Med ett hjärta som slår
Och en skräckfylld ångest i kroppen som dödar mig

Med fjärilar
Och demoner
i solar plexus

Jag vill ha kvar dem där

j a g
v i l l
h a
k v a r
f j ä r i l a r n a
o c h
d e m o n e r n a
i
s o l a r
p l e x u s

black metal
gör mig lugn ikväll

john connor
gör mig lugn ikväll

when doves cry
gör mig lugn ikväll

utan black metal
utan when doves cry
utan john connor
utan mat

är jag inte lugn

utan fjärilarna och demonerna i solar plexus
är jag inte lugn

Nåt smart
Nåt kul
Bokstavligt talat

jag har sovmorgon i 20 dagar till
s j u k t
är bara förnamnet
j ä v l a s k ö n t
är efternamnet

Tips:
Om du,
mot all rimlig förmodan,
skulle råka köpa de tajtaste lila jeansen Gud skapat
se då till att ha något under när du går ut
Mvh
En som vet

Universum
Pekar

Oss
Ibland

Ställer till ett kaos

Men
kanske
har
det
redan
hänt

KANSKE HAR DET REDAN HÄNT, FATTAR NI DET

Kanske står det i manus

Jag kommer bara skriva det här två gånger
det här, alltså.

S
P
Ö
K
E
N

Spöken
vet vad som kommer hända

Spöken
är döda människor

Spöken
är levande människors drömmar

Spöken
är från framtiden

Spöken
vet

att allt redan har hänt

S
P
Ö
K
E
N

Lyssna

dem

Jag
är
från
framtiden

Jag
kom
hit
naken

Som en terminator
Som vill väl
Som inte vet om att den är en terminator

Jag är ingen mördarmaskin
Mördarmaskiner längtar inte
Mördarmaskiner saknar inte
Mördarmaskiner är inte rädda

Spöken
vet

Du behöver inte tro på dem
Men lyssna på dem

De vet vad som kommer hända
För de har sett det
Innan vi föddes

Du hittade det absolut bästa i mig
Du tog fram det absolut sämsta i mig

Snälla
döda mig inte

För 100 år sedan

För 100 år sedan bloggade jag inte
Om jag kunde skulle jag skicka min blogg 100 år tillbaka i tiden
Då skulle min blogg vara en blogg från framtiden
Nu är den bara en vanlig blogg

För
100
år
sedan

FÖR 100 ÅR SEDAN!

för 100 år sedan
var harpa ett populärt instrument

för 100 år sedan
föddes Pontus Kåmarks morföräldrar
det firar han än idag

för 100 år sedan
dök den första slöjdläraren upp
beståendes till hälften av slöjd och till hälften av lärare

för 100 år sedan
myntades uttrycket "shit pommes frites" i slummen i Tensta
idag har det tagits över av östermalmsbor och medianördar

för 100 år sedan
grundades Småland av Klas Erik Småland

för 100 år sedan
lanserade tyska vetenskapsmän ett sätt att tala rytmiskt
det utvecklades senare till det vi idag kallar "rap"

FÖR 300 MILJONER ÅR SEDAN!
fanns ingenting
då var det lugnt och skönt
ingen behövde stressa
eftersom det inte fanns någon
eller något

Jag förstår inte skräcken inför jordens undergång

Den har redan hänt

Den står i manus

Skinn och svett
Ben och hjärta
Dina händer smakar salt
Jag längtar efter dig

Salta vindar, solbränna, bubblande champagne, ljus och mörker, Kylie Minouge
Varken mer eller mindre

Idag
är en skugga av imorgon

Nu
är
jag
tyst

en
stund

igen

Inga kommentarer: