torsdag 30 juli 2009

2008 års 50 bästa album - #35. Fleet Foxes

35. FLEET FOXES - FLEET FOXES


















Alltså, jag kan haja om någon tycker att det är en diss att inte ha 2008 års största hype högre upp på listan än såhär. Men det ÄR ingen diss. Jag har inget dåligt att säga om den här skivan. Jag stämmer in i hyllningskörerna. Fantastisk är den! Eller ok, ibland blir den lite väl småtrevlig och låter lite som en julskiva - men i övrigt är Fleet Foxes själfulla folkmusik fullständigt förtrollande! Det är helt enkelt bara så att det har gjorts 34 skivor som jag tycker är ännu mer fantastiska. Robin Pecknold har en bräcklig, ljuvlig röst, sångarrangemangen är svindlande och Your Protector är en av 2008 års finaste låtar. Tänkte även skriva nåt kul om flanellskjortor och helskägg men kommer inte på nåt, så skitsamma.

"I was following the pack
all swallowed in their coats
with scarves of red tied 'round their throats
to keep their little heads
from fallin' in the snow
And I turned 'round and there you go
And, Michael, you would fall
and turn the white snow red as strawberries
in the summertime.."

(White Winter Hymnal)



Mina tre favoritspår från "Fleet Foxes":
Your Protector
White Winter Hymnal
Blue Ridge Mountains

1 kommentar:

jonathan sa...

Jag kan ju inte säga annat än att jag är Väldigt nyfiken på vilka 34(!) skivor som du tycker var bättre..!