onsdag 19 mars 2008

#27. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare


27. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare

Att om ett band eller en artist använda begreppet "slog ner som en bomb" är ju lite av en klyscha och något jag helst låter bli. Men slog ner som en bomb var precis vad Arctic Monkeys gjorde i England tidigt år 2006. Bandet hade året innan lagt ut sina låtar gratis på internet, vilket så småningom lett till ett skivkontrakt med det gigantiska brittiska skivbolaget Domino Records. Arctic Monkeys blev hur stora som helst på rekordkort tid och på prestigefyllda EMI awards blev bandet historiska genom att erhålla priserna som "bästa nykomling" och "Englands bästa grupp" - två priser som aldrig tidigare delats ut till samma band under samma år. Arctic Monkeys är svåra att inte bli förtjust i och jag själv fastande för dem när jag såg dem på en tv-sänd liveshow. Det var ett riktigt "moment". Jag tog till mig deras uppfinningsrika och uppkäftiga britpop/indierock direkt, men framför allt fastnade jag för frontmannen. Sångaren och gitarristen Alex Turner, som är född så sent som 1986, är en karismatisk söt liten figur och bandets huvudsakliga låtskrivare. Vad som speciellt utmärker Turner är hans charmiga Sheffield-dialekt och hans finurliga texter som vittnar om en lysande språklig begåvning. Fulsnygge Turner blev också nyligen utsedd till "coolest man on the planet" av Englands bäst säljande musiktidning NME. Favourite Worst Nightmare är kanske inte lika bra som debuten, men det är en mycket bra uppföljare som inte krånglar till det, utan kör vidare på samma vinnande koncept. Brainstorm, som inleder nya plattan, tycker jag är fetgrym, och bandets hittils bästa låt.

Brainstorm


Teddy Picker



Inga kommentarer: