tisdag 18 augusti 2009

Ett vanligt blogginlägg

Efter ENORMA påtryckningar (från säkert tre-fyra personer) kommer här ett normalt blogginlägg. Men jag har glömt hur man bloggar. Så ha tålamod med mig.

Att blogga och skriva kommer av sig självt men när det inte kommer får man skriva tills det kommer. Det har min mamma lärt mig. Skriv skriv skriv skriv, även om du inte blir nöjd, fortsätt bara skriv. Tills slut hittar du flytet och texten skriver sig själv. Jag brukar hitta in i kreativa rus på nätterna. Då skriver jag något fantastiskt som jag nästa morgon inte förstår hur jag kunde skriva. Jag minns inte hur det gick till. Men ibland raderar jag det för under dessa "rus" drabbas jag ibland hybris och tycker att jag är ett geni vad för smörja jag än skriver.

* * *

Listan jag håller på med är kul att skriva men det som tar tid är texterna om varje skiva. Och jag vill inte gärna bara skriva "Den här plattan är så jävla bra" om varje skiva utan motivera lite varför den har den äran att få vara med på topp 50.

Vad tycker ni, ärade, söta, fina läsare? Ska jag skita i texten och bara lägga upp albumen? Eller ska jag fortsätta som jag gör och låta listan få ta sin tid? Och har någon gillat någon av skivorna hittils?

* * *


2009 har varit ett spännande musikår hittils. Mastodon, Fever Ray, Animal Collective, Isis, Filthy Dukes, The Dead Weather, Delorean, Dirty Projectors, Discovery och YACHT är några av alla albumsläpp från 2009 jag lyssnat mycket på och gillat.

Men det finns ingen skiva jag lyssnat lika mycket på i år som svenska jj's "jj n° 2". Jag vågar säga att den kommer hamna mycket högt upp på 2009 års lista. Helt fantastisk musik och mystiken kring bandet gör bara saken bättre. Lyssna!!!!!!!!!!



* * *

Den hår låten har gjort mig på bra humör ikväll. Och så får jag tzatziki-smak i munnen när jag lyssnar på den för den påminner om musiken som alltid spelas på en grekrestaurang jag äter på ibland. Kolla även in Sindens remix av den, den är ännu bättre än originalet men tyvärr hoppar ljudet lite på det här klippet.



* * *

Har ni tänkt på att ett decennium snart är slut?

* * *

Snart kommer det återigen bli lite fotbollstjatter här. Detta började ju faktiskt som en renodlad fotbollsblogg en gång i tiden (tidigt 2007 tror jag, fast på annan adress). Skriver inte lika mycket om fotboll nu. Ser mycket matcher och jiddrar med polare. Börjar känna suget igen. Och snart börjar jag skriva matchartiklar och annat för SvenskaFans.com igen. Hoppas få en nytändning.

Mitt Premier League-tips inför säsongen:

1.Liverpool
2.Man United
3.Arsenal
4.Chelsea
5.Tottenham
6.Man City
7.Everton
8.Sunderland
9.Aston Villa
10.West Ham
11.Fulham
12.Blackburn
13.Birmingham
14.Bolton
15.Hull
16.Stoke
17.Wigan
18.Burnley
19.Portsmouth
20.Wolverhampton


Efter förlusten mot Spurs känns inte Liverpool som de allra mest övertygande titelkandidaterna, MEN! Jag tror att det kommer bli stenhårt mellan de fyra stora in i det sista. Arsenal har jag hajpat hela sommaren och nu, efter 6-1, ångrar jag att jag inte vågade tippa dem ännu högre. Wengers pojkar har något riktigt stort på gång och Van Persie, Fabregas och Arshavin är tre makalösa offensiva spelare. Den vackraste fotbollen kommer spelar på Emirates, frågan är hur långt det räcker.

United å sin sida har förmodligen världens bredaste trupp. Men saknar lite spets nu när Ronaldo skeppats iväg. Chelsea känns svårbedömda. De kan få en nytändning under Ancelotti men det kan lika gärna bli en mellansäsong.

I övrigt tror jag att Spurs, Sunderland och West Ham kommer ge Everton, Villa och Man City en riktigt fight om platserna bakom topp 4. Sunderland har duktige Steve Bruce samt ett mördaranfallspar i Kenwyne Jones och Darren Bent. Tottenham har värvat klokt och i synnerhet Wilson Palacios blir hyperviktig.

Skytteligavinnare: 1.Fernando Torres, 2.Didi Drogba, 3.Robin Van Persie.

Första omgångens snyggaste mål gjorde emellertid Wigans Hugo Rodallega:



* * *

Är det Alexander Skarsgård i Lady Gaga-videon?!

* * *

Jag har tvättid kl 7-10 imorgonbitti. Ahahahahahaha.

* * *

Såhär var min semester ungefär:






Det är lätt att fälla en tår när du vet att allt så småningom dör
Om inte idag
Så kanske imorgon

Om
inte
idag


kanske
imorgon

Men gråt inte för tiden som gått dig förlorad
Pengar du spenderat eller billiga lögner
Kyss dem förväl och se vad som finns kvar

Du finns kvar
Jag vet det att det är du
Jag hoppas att det är du

Du är överallt
Tänk om du har vaccinerat mig mot förälskelse?









* * *

Jag trasslar ofta lätt in mig i en blandad känsla av allvar och fnitter.

* * *

Imorgon? Imorgon!!!!!

5 kommentarer:

Thilda sa...

Du? Tvätta? Mellan sju och tio? HAHAHA!

Anonym sa...

Japp. Visst är det Alex i nya Lady Gaga videon!

Anonym sa...

Jag tycker du ska fortsätta med listan som du gör, låt det ta sin tid, mycket roligare att kolla varför du gillar det, än att bara se: "Den här plattan är så jävla bra"

Ha det bra Sampa! // Leppe

jonathan sa...

Den texten du skriver om varje skiva är Riktigt kul att läsa! Värd mycket! Fortsätt med den och låt det ta sin tid. varva lie om det blir trist, så länge den är klar detta året så är den ju fortfarande aktuell! :)
Detta var ett skönt inlägg, har saknat de! Det är intressant det där med att se sig själv utifrån..

Sam Monroe sa...

Thildinator - Mina kläder är fortfarande smutsiga............

Leppe - Tack för synpunkten, du har nog rätt! hare bäst

Jonathan - Tack!! Ja, så får det bli :)